Pagina's

maandag 9 maart 2009

Dag 3: Statue of Liberty – Ellis Island – Brooklyn Bridge

Dag 3 –  09/03: Statue of Liberty – Ellis Island – Brooklyn Bridge

Om 8u staan we op en even later zitten we op de metro naar Bowling Green om van daar te voet naar Battery Park te gaan, het park op de zuidelijke punt van Manhattan. Hier vertrekken de boten naar het Statue of Liberty (Vrijheidsbeeld). Voor we aan boord mogen gaan passeren we nog langs een luchthavenachtige securitycheck. Deze verloopt vlot en om 9u30 vertrekt de boot. Een kwartiertje later komen we aan het vrijheidsbeeld aan. Vanop de boot lijkt het beeld niet zo groot maar als je er onder staat is het echt wel groot. We hebben tickets voor in de sokkel te gaan. Het vrijheidsbeeld zelf is door onderhoudswerken afgesloten. Om in de sokkel te gaan moeten we onze rugzakken in een locker achterlaten en opnieuw door langs een securitycheck passeren. We moeten ook even in een koker gaan staan waar lucht door geblazen wordt om explosieven op te sporen. In de sokkel is er een permanente tentoonstelling. Leuk om eens te zien maar niet zo bijzonder. Bovenaan in de sokkel, op zo’n 40 meter hoogte,  kan je naar buiten en heb een mooi zicht op Manhattan en op New Jersey. Na een uurtje nemen we de boot naar Ellis Island.

Manhattan

Manhattan in de mist

Vrijheidsbeeld

Toorts van het vrijheidsbeeld

Op Ellis Island komen we na een kwartier varen aan. Ellis Island is een eiland in de haven van New York dat eind 19e en begin 20e eeuw dienst deed als grenspost voor de immigranten die Amerika binnenkwamen. Het statige gebouw waar de immigranten werden gekeurd (of afgekeurd) hebben we bezocht. Dit is nu ingericht als museum dat vertelt hoe het hier in die tijd aan toeging. Na een uurtje hebben we het hier gezien en varen we terug naar Manhattan.

Ellis Island

In de buurt van Battery Park eten we een hotdog. Daarna wandelen we naar Ground Zero. Dit is nog een gigantische bouwput waar de nieuwe WTC toren moet verrijzen. Via Broadway en Wall Street wandelen we naar Pier 17. Hier is een overdekt winkelcentrum met verschillende restaurantjes en cafeetjes. Na twee pinten gaan we te voet verder naar de Brooklyn Bridge. In het midden van de brug is een strook voor fietsers en voetgangers voorzien. We wandelen tot aan de eerste toren waaraan de brug ophangt. Nadien gaan we terug naar Pier 17 voor een portie noedels met kip.

Wall Street

Charging Bull

Beurs van New York

Brooklyn Bridge

Pier 17

Flatiron Building

De metro brengt ons naar 5th avenue. We wandelen een deel van deze beroemde winkelstraat af. Ik koop er een Amerikaanse vlag en een football. Het laatste stuk naar het hostel doen we per metro. In het hostel drinken we nog enkele pintjes.