Pagina's

zaterdag 7 maart 2009

Dag 1: Brussel – New York

Dag 1 –  07/03: Brussel – New York

Na een kort nachtje sta ik en Jhonny klaar om gedurende een week New York onveilig te maken. Maar eerst hebben we nog een lange reis voor de boeg. Deze begint met een treinrit van Tielen naar Zaventem, waar we ruim drie uur voor vertrek aankomen. De check-in verloopt vlot, eerst krijgen we enkele veiligheidsvragen voorgeschoteld. Nadien begeven we ons op het gemak naar de gate. De boarding is een chaos omdat we onze stoelen nog moeten reserveren. We eten eerst nog een broodje in de buurt van de gate. Het groene formulier om de USA binnen te mogen moet sinds enkele maanden elektronisch worden ingevuld ter vervanging van het papieren exemplaar maar blijkt dat het papieren formulier ook nog moet worden ingevuld, dubbel werk dus.

Om 11u30 worden we aan boord van het vliegtuig gelaten, een B777 van United Airlines. Het vliegtuig zit afgeladen vol. Stipt op tijd vertrekken we om 12u10. Na twee uurtjes vliegen krijgen we een warme maaltijd, kip met puree. Tijdens het uitdelen van het eten ontstaat er zware turbulentie. Na het eten zie ik een film en dan probeer ik nog eventjes te slapen. Halfweg de vlucht zien we Groenland liggen, een mooi uitzicht. Een uur voor het landen komen ze nog rond met een uitgebreide snack. Om 14u30 landen we volgens schema in Washington Dulles. De douane- en immigratieformaliteiten worden vlot afgehandeld.

We hebben twee uurtjes om onze aansluitende vlucht te halen. Om 16u40 boarden we voor de vlucht naar New York La Guardia. We vliegen met een Embraer 175 van United Express. Om 17u stijgen we op en een uurtje later staan we in New York. De rugzakken hebben we snel. We kopen op de luchthaven nog een weekpas voor de metro. Met een bus en de metro gaan we naar Manhattan. Om 19u30 komen we in het hostel, Tone on Lex, aan. Dit ligt op 94th Street ten oosten van Central Park, dicht aan een metrostation. We slapen in stapelbedden op een kamer voor 8 personen. Het hostelpersoneel is heel vriendelijk.

Even later begeven we ons met de metro naar Times Square. We verkennen de buurt. Het is er ontzettend druk en we komen ogen tekort. Het verkeer, de billboards, de wolkenkrabbers, het is er allemaal in overvloed. We stoppen ook even in de M&M shop, een winkel van drie verdiepingen vol met souvenirs van het bekende chocolademerk. Er is ook een meterslange muur met kokers van enkele meters hoog die vol met M&M’s zitten, in alle denkbare kleuren en smaken.

McDonald's op Times Square

M&M Store op Times Square

Times Square

We hebben er honger van gekregen en zoeken dus een restaurantje. Die zijn hier in overvloed. We belanden in een Japans fastfoodrestaurant. Voor 7$ eten we een schotel met kip en varkensvlees. Na het eten houden we het voor bekeken en gaan we terug naar het hostel.

Wat ons vooral opviel is het warme weer in New York. Het was er vandaag 20 °C terwijl er op sommige plaatsen nog restanten sneeuw ligt van de sneeuwstorm enkele dagen eerder.